donderdag 17 april 2014

foto tutorial distress bloemen

Misschien heb je dit bloemetje eerder op mijn blog voorbij zien komen. 
Toen ik hem af had bedacht ik pas dat ik er eigenlijk wel een tutorial van had kunnen maken.
Nu dan eindelijk een moment gevonden om de tutorial te maken.





We beginnen met wat je allemaal nodig hebt om de bloemen te maken.
papier natuurlijk (ik zal verderop vertellen over het boek op de foto)
je kunt het beste papier gebruiken van gewone cardstock dikte, heavyweight is moeilijk te bewerken en kopieerpapier gaat te snel stuk.
Een snijmal of pons van een bloem of een cirkel kan ook. ik heb de blossom pons van Stampin'up gebruikt.
Distress inktpads en ik denk dat een andere inktpad op waterbasis ook wel zal lukken, bijvoorbeeld die van SU.
Blending tool of vingersponsjes of als goedkope versie bv make-up sponsjes waar je foundation mee aan kunt brengen. (verkopen ze vast wel bij de Action)
Perfect pearls van Ranger. Ik heb voor deze bloemen op de foto hierboven de koper kleur gebruikt en voor in de tutorial de witte. (je kunt dit onderdeel ook weg laten, maar het geeft wel een mooi effect)
Mini Mister of een ander flesje waar je water mee kunt sprayen.
Brads
Eventueel een heating tool om de bloemen te drogen en een ondergrond die water en inkt bestendig is. (om te sprayen gebruik ik meestal het deksel van een schoenendoos)

Nog even terugkomend op het boek op de foto. Gisteren ben ik naar de kringloopwinkel in de buurt geweest. Ze hebben daar een afdeling oude boeken en daar vond ik dit boek. De plaatjes gebruik ik om tags te maken en bedacht dat het wel een leuk idee zou zijn om de tekstpagina's te gebruiken om de bloemen uit te ponsen. Dit geeft een leuke vintage look aan je bloemen zonder dat je er een achtergrondstempel voor hoeft te gebruiken.

Scheur een bladzijde uit je boek of pak gewoon je stuk papier waaruit je wilt ponsen of snijden.

Zorg er hierbij wel voor dat je alleen stukken met tekst gebruikt en niet de witte stukken.

Ik heb zes bloemen uit geponsd.

Gebruik nu je blending tool om de eerste kleur in het midden van je bloem aan te brengen.

Dit hoeft allemaal niet zo netje, want straks ga je er nog met water over spuiten en dan lopen de kleuren toch iets door elkaar.

Je hebt nu het hart van je bloem. Herhaal dit bij alle bloemblaadjes.

Nu gaan we verder met een andere kleur en doen we de buitenzijde van de bloemblaadjes.

Leg nu alle bloemblaadjes op elkaar met de gekleurde zijde naar een kant.

Maak met een gaatjestang of iets anders een gaatje in het midden van alle blaadjes en doe een brad door het gaatje zodat alle blaadjes aan elkaar vast zitten.
 

vul een spuitje of flesje met water en spuit het bovenste blaadje nat.

Niet meer dan 2 of 3 keer spuiten.

Je ziet nu dat de distress inkt gaat werken en zich vermengd en uitloopt.

Nu kun je het eerste blaadje gaan vouwen en verkreukelen.

Doe dit naar boven toe zoals op de foto hierboven. Maak er veel vouwen in en ik duw dan altijd nog een beetje op de bovenkant, dat geeft straks ook een leuk effect.
Spuit nu het 2de blaadje in met water en vouw hem tegen de eerste aan. Ga zo door totdat je alle blaadjes hebt gedaan en dan ziet het eruit zoals hier boven.

Vouw nu heel voorzichtig de blaadjes weer een beetje uit elkaar totdat je de gewenste vorm van je bloem hebt.

Als je nog wat extra mooie glitter en glans wil aanbrengen dan vul je een spuitje met perfect pearls en water.

Spuit de bloem in met het perfect pearl mengsel totdat je het gewenste resultaat hebt.

Als je net zo ongeduldig bent als ik, dan kun je de bloem snel drogen met je heating tool.
Het eindresultaat

met vintage photo en perfect bronze

Bijschrift toevoegen



je kunt de bloemen op vele manieren verwerken

met een kleiner blaadje krijg je een kleiner bloempje

oh ja, misschien volgende keer handschoenen aan. ;-)

Ik vond het erg leuk om deze tutorial te maken voor jullie.
Fijne paasdagen en tot de volgende keer.

























Geen opmerkingen:

Een reactie posten