vrijdag 7 maart 2014

DIY embossing buddy

Hebben jullie dat ook? Ben je een mooi kaartje aan het maken en alles wordt zoals je gedacht had. Totdat je je tekstje met een lichte kleur embossingpoeder op een donker stuk cardstock wil stempelen. Bij mij zag het er dan meestal zo uit.

Ik had wel al gehoord van de 'embossing buddy' maar veelal op Amerikaanse sites. In Nederland is dit bijna niet te koop.

Misschien vraag je je af:"wat is nou weer een embossing buddy". 
Het is een stoffen zakje waar poeder in zit en het ziet er zo uit. 

De reden waarom er na het stempelen met bv Versamark en daarna bestrooien met embossingpoeder nog restjes poeder op de plekken blijft zitten waar je het niet wilt hebben is: 
Omdat je met je handen aan het te stempelen papier hebt gezeten en dat geeft olie of vet af aan het papier en daar plakt dan weer de poeder aan vast. Het kan ook komen omdat je papier statisch is.

De fijne talkpoeder die in het zakje zit en op het papier wordt gesmeerd zorgt ervoor dat de oliĆ«n en het statische verdwijnt. 

Dus je haalt het zakje met poeder over je te stempelen papier, eventueel het overtollige poeder aftikken of met een kwastje voorzichtig verwijderen. 
Hierna niet meer met je handen op het papier drukken of vastpakken op het te stempelen gebied. 
Nu kun je gaan stempelen en embossen zoals je gewend bent en bij mij was dit het resultaat. 

Geen enkel korreltje embossingpoeder meer op de plekken waar je het niet wil hebben.

Zoals ik al zei heb ik dit in nog geen enkele knutselwinkel kunnen vinden. 
Dus heb ik er zelf een gemaakt.

Dit heb je er voor nodig:
- een oude panty (in mijn geval een pantykousje)
- talkpoeder
- een klein glaasje

Je hangt de voet van je kousje in het glaasje, zodat je de poeder makkelijk zonder te morsen in het kousje kunt doen. 
Ik heb er voor gekozen om niet een te grote hoeveelheid erin te doen. 
Je legt een knoopje in de kous iets boven tot waar de poeder zit.
Dan vouw je de kous om het zakje met poeder en weer een knoop erop. 
Dit doe je zo ongeveer drie tot vier keer en dan is je poederzakje klaar en ziet het er zo uit. 

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Voor mij werkt het perfect en ik hoop voor jullie ook. 






1 opmerking:

  1. Bedankt voor de tutorial! Heb er eentje met een dikkere panty en menthol talkpoeder gemaakt (had ik nog) en nu kijken of dat werkt :)

    BeantwoordenVerwijderen